Uitrolbord

In 2012 kocht ik een nieuwe auto; de Citroen C3 eHDI. Een zeer zuinige en behoorlijk kleine auto maar ruim genoeg voor een gezin van 4 personen. Ik moest ermee op wintersport kunnen en alle spullen – dus ook het materiaal – in de auto vervoeren. Als back-up had ik een demonteerbare trekhaak en imperiaal geregeld. Ik wilde dus een maximaal kleine en toch volwaardige gezinsauto.

Volgens de specificaties zou deze auto 1 op 29 moeten kunnen rijden. Vanaf dag een ben ik anders gaan rijden omdat ik nieuwsgierig was naar de haalbaarheid van dit verbruik. Ik ging dus rijden volgens de regels van het nieuwe rijden. Snel op schakelen (dat doet de speciaal afgestelde automaat van mijn C3 vanzelf) en minimaal remmen, dus vooruitkijken, inschatten en handelen.

Uitrollen is zo gek nog niet!

Tijdens mijn ritjes door het land viel het mij op dat uitrollen vaak lastig te timen was. Elke kruising, bocht of rotonde is weer anders en vereist een ander moment van ‘gas los’. Op mijn vaste routes wist ik op een gegeven moment bij welk paaltje ik de voet van het pedaal (of cruise control uit) moest halen om optimaal en comfortabel die rotonde in te gaan. Op onbekende wegen moest ik echter vaak in de ankers of kreeg ik ruzie met mijn opvolger omdat ik te vroeg was begonnen met uitrollen.

Toen kreeg ik het idee om wegen met rotondes te voorzien van uitrolborden? Daarmee kan het aantal remacties worden verlaagd . Dit levert een besparing op het brandstofverbruik; gunstig voor milieu en portemonnee.

Hoeveel kan het uitrol bord besparen?

Hieronder volgt een eerste, grove berekening op basis van mijn persoonlijke inzicht en kort onderzoek. Het aantal auto’s en het aantal reiskilometers is waarschijnlijk behoorlijk correct.

  1. Stel dat we door uit te rollen gemiddeld 75 meter kunnen besparen per uitrol actie
  2. Anno 2016 rijden er ongeveer 8 miljoen personenauto’s door Nederland, 13.000 km per jaar
  3. Anno 2016 rijden er ongeveer 1 miljoen vrachtauto’s door Nederland, 80.000 km per jaar
  4. Aanname: stel een gemotoriseerd voertuig nadert elke tien gereden kilometers 5 keer een kruising waarvoor hij zijn snelheid moet verlagen (ongefundeerde schatting, moet gemeten worden) en dus 5 keer kan uitrollen (a 75 meter, schatting, moet beter gemeten worden) dan kun je dus per 10 km 375 meter uitrollen en dus brandstofverbruik verlagen
  5. Dus 1 personenauto kan dus per jaar ongeveer 500 kilometer uitrollen
    1. Dus 4 miljard kilometer uitrollen in totaal
  6. Dus 1 vrachtauto kan per jaar 3.000 kilometer uitrollen
    1. Dus 3 miljard kilometer uitrollen in totaal
  7. In totaal dus 7 miljard kilometer uitrollen per jaar

Bij een gemiddeld verbruik van 1 op 14 (schatting) levert dat dus een brandstofbesparing op van 500 miljoen liter per jaar.

Bijkomende voordelen van het uitrollen

Als mensen zich laten inspireren door het uitrol bord dan heeft dit naast verminderd brandstofverbruik ook nog 3 andere voordelen:

  1. verminderde wegdekslijtage door reductie van het aantal remacties
  2. minder ongelukken door een verlaagde snelheid bij het naderen van kruisingen
  3. lagere slijtage van remschijven, pakkingen en vering dus minder autoreparaties en materiaalverbruik

Het ‘uitrol bord’ of het ‘gaslos bord’ is een idee van Remo Natali. Zonder toestemming mag dit idee niet gebruikt worden.