Facebook wijzigt promotievoorwaarden

Facebook wijzigt promotievoorwaarden

Facebook Voorwaarden voor Promoties & Contest & ‘Like, Share en Win’ actie vanaf nu rechtstreeks mogelijk via je eigen tijdlijn!

Facebook Wedstrijden & Promoties

Facebook heeft eind augustus 2013 aangegeven dat de Facebook voorwaarden gewijzigd zijn voor wat betreft Facebook wedstrijden, promoties en dergelijke. Deze zijn nu wel toegestaan op je Facebook pagina tijdlijn! Je hoeft dus geen gebruik meer te maken van een App; dit is speciale, vaak betaalde online software.

De officiële promotie voorwaarden luiden als volgt:

‘We’ve removed the requirement that promotions on Facebook may only be administered within apps. With the change, promotions may now be administered on Page Timelines and in apps on Facebook, but not on personal timelines.

For example, pages can now:

  1. Collect entries by having users post on the Page or comment/like a Page post
  2. Collect entries by having usersmessage the Page
  3. As before, clients must not administer a promotion on a personal Timeline
  4. We updated our Page Terms to prohibit Pages from tagging or encouraging people to tag themselves in content that they are not actually depicted in’

Dit is goed nieuws!

Doordat Facebook de verplichting  tot het gebruik van een gespecialiseerde Facebook applicatie heeft laten vallen geeft dit meer ruimte voor interactie en participatie op jouw berichten via jouw eigen zakelijke tijdlijn. Dit is natuurlijk het doel van je Facebook pagina; het vergroten van je zichtbaarheid met als doel meer succes te behalen!

Let op: Tagging is niet toegestaan

Er is wel nog 1 beperking. Tagging is niet toegestaan! Je mag deelnemers dus niet vragen mee te doen aan een promotie waarbij ze zichzelf taggen in bepaalde afbeeldingen. Bovendien mag je een fan niet verplichten – als deelname voorwaarde – om jouw actie te delen op hun eigen, persoonlijke facebook profielpagina.

Wat zijn de voordelen van deze ‘Facebook Promotie Regel wijziging’?

Voor jou als pagina eigenaar biedt deze wijziging echter veel kansen. Uit ervaring blijkt dat 60% van de mensen die jouw facebook pagina een ‘like’ geven daarmee hopen om extra kans te maken op prijzen, aanbiedingen of kortingen. Hier kun je nu dus op een gemakkelijke wijze aan tegemoet komen!

  1. Je kunt ook veel eenvoudiger gebruik maken van Facebook advertenties om jouw aanbieding, promotie of prijsvraag te adverteren. Dit scheelt veel tijd en geld.
  2. Daarnaast realiseer je ook een hogere conversie omdat drempels zijn weggehaald die opgelegd worden door het gebruik van Facebook apps.
  3. Het is voor je fan gemakkelijker en ze hoeven geen toestemmingen te geven(wat ze ook absoluut niet willen)!
  4. Je hoeft niet te ondekken hoe je een Facebook applicatie aan je Facebook pagina toevoegt of hoe hij werkt.
  5. Als je een idee hebt voor een Facebook promotie zou je dit binnen enkele minuten live kunnen hebben!
  6. Je hoeft niet te betalen voor de Facebook apps die vaak met maandabonnementen werken vanaf 10 euro tot ..!

Moet je Facebook applicaties helemaal afschrijven?

Nee! Voor het opbouwen van een e-maillijst of voor het betrouwbaar inrichten en managen van zeer interessante acties zou ik nog steeds gebruik maken van Facebook applicaties. De beheermogelijkheden zijn gewoon goed en dat kun je van de reguliere Facebook omgeving niet zeggen.

Het nadeel is dat we zeker in de beginfase waarschijnlijk overspoeld zullen raken met Facebook aanbiedingen en promoties in ons nieuwsoverzicht. Zorg er dus voor dat je alleen echt waardevolle promoties deelt met je fans / volgers!

Wat vind jij van deze wijziging? Positief of negatief?

Over Remo Natali

Ik ontwikkel ondernemingen en sta voor publiek dat applaudisseert en vraagt om meer! Dat is toch wat jij wilt? Ik vind het geweldig om met anderen te spreken over ‘wat er leeft’. Ik doe dit het liefst tijdens een lekkere wandeling of bij een sportieve activiteit. Dan komt meestal, op een heel ongedwongen manier, een goed gesprek tot stand, en leren wij elkaar kennen.